Vluggertje

Ik moet je teleurstellen; sterker nog: ik moet je dubbel teleurstellen. In de eerste plaats omdat je in een Essay terecht bent gekomen, en niet in een Amuse. En Amuses zijn al niet leuk; een Essay bevat nog minder luchtigheid dan een Heinken 0.0 alcohol. In de tweede plaats gaat het helemaal niet om het erotisch-romantische domein waar de titel aan zou kunnen refereren.

Nee, het gaat over de hoofdpijn van de hedendaagse leraar bij het beoordelen van ingeleverde werkstukken van leerlingen, die nogal eens de hulp van kunstmatige intelligentie inroepen (AI, Artificial Intelligence). Dat gaat momenteel met het programma ChatGPT: “een prototype van een chatbot met kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door OpenAI en gespecialiseerd in het voeren van dialogen met een (menselijke) gebruiker.

Deze ChatGPT is in staat om op basis van eenvoudige vraag een compleet epistel te schrijven. Laat ik hopeloze leraren de volgende handreiking geven:

Schrijven betreft een creatief proces, waarbij 1. een onderwerp en/of vraagstelling wordt gekozen, 2. informatie wordt vergaard, vervolgens 3. geordend en 4. verwerkt, om daarna 5. tot een betekenisvol geheel voor een bepaalde doelgroep te worden gecompileerd.

Het is voor de leraar makkelijk om zich als begeleider van het proces te zien, en de genoemde stappen te volgen en bespreken. Dus niet ‘zomaar’ een compleet eindproduct moeten beooordelen, maar steeds in dialoog te zijn, met vragen als: “Welke bronnen ga je gebruiken?” en “Wat is doelstelling of vraagstelling?”. Dan zie je snel genoeg of de leerling zelf dit creatieve proces doorloopt.

Overigens wel begrijpelijk dat leerlingen dit olifantenpaadje kiezen. Ze hebben het gewoon heel druk tegenwoordig: TikTok, Discord, WhatsApp, YouTube, …

En, ik moet zeggen: het lijkt me ook wel wat. Na 130 Amuses en 24 Essays, wil ik ook wel eens een rustig weekend. Daarom deel ik nu een tekst, waarvan je zelf moet beoordelen of ik hem heb geschreven of dat deze door ChatGPT is geproduceerd. Het is overigens wel handig om vooraf de Amuse ‘Met liefde‘ te lezen, daar borduurt de tekst op voort. Nu, zet je schrap, en lees nauwgezet de volgende tekst:

****************************

Dirk de Wachter en Emmanuel Levinas zijn beide invloedrijke denkers die belangrijke bijdragen hebben geleverd op het gebied van filosofie en psychologie.

Dirk de Wachter is een Belgische psychiater en psychotherapeut die bekend staat om zijn werk over menselijke relaties en het belang van interpersoonlijke verbindingen voor mentaal welzijn. Hij heeft uitgebreid geschreven over het idee dat de moderne samenleving te individualistisch is geworden en dat we het belang van gemeenschaps- en sociale banden moeten herontdekken om een bevredigend leven te leiden.

Emmanuel Levinas was een Franse filosoof die bekend staat om zijn werk over ethiek en de aard van het menselijk bestaan. Hij geloofde dat de fundamentele ethische verantwoordelijkheid van mensen is om voor de Ander te zorgen en deze te respecteren, die hij beschreef als iemand of iets dat anders is dan zichzelf. Levinas voerde aan dat echte ethische relaties te maken hebben met het herkennen van en reageren op de unieke behoeften en perspectieven van de Ander, in plaats van ze te behandelen als objecten of verlengstukken van zichzelf.

Er zijn enkele verbanden te leggen tussen de ideeën van De Wachter en Levinas. Beide denkers benadrukken het belang van relaties en de noodzaak om de eigenheid van anderen te erkennen en te respecteren. De Wachters focus op het belang van sociale connecties kan worden gezien als een praktische toepassing van Levinas’ ethische filosofie, die de verantwoordelijkheid van individuen benadrukt om voor de Ander te zorgen en deze te respecteren. Zowel De Wachter als Levinas bekritiseren ook de nadruk die de moderne samenleving legt op individualisme en suggereren dat een verschuiving naar meer gemeenschapsgerichte manieren van leven noodzakelijk is voor menselijk gedijen.

Hoewel De Wachter en Levinas hun ideeën vanuit verschillende perspectieven benaderen, zijn er over het algemeen enkele gedeelde thema’s en ideeën in hun werk.

***************************

Zo, gelezen? En, wat denk je? ChatGPT of ik?

Het is in ieder geval een Essay-waardige inhoud. Overigens ben je er nog niet: dit is – zoals gezegd – geen vluggertje. Het is een voorspel (daar zijn we weer…). Je weet dus dat we hier nog eens iets dieper op in moeten gaan (sic).

==============================

Amsterdam, 17 februari 2023

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.